Opleidingen en de praktijk

De opleidingen die u bij ons kunt volgen, zijn voor de volgende brevetten:

  • Het brevet voor het besturen van ultra lichte vliegtuigen MLA (ULV)
  • Het brevet de Recreational Pilot License (RPL)
  • Het brevet voor de Privat Pilot License-opleiding (PPL)
  • Het brevet Light aircraft piloot licence (LAPL)
Bij de sportvliegopleiding wordt gebruik gemaakt van eenmotorige vliegtuigen (SEP - Single Engine Piston). De cockpits van de vliegtuigen zijn onze praktijklokalen. Met een gestructureerd opleidingsschema wordt het vliegen geoefend.

Je mag al lessen nemen zonder medische keuring, maar "solo" vliegen kan en mag niet zonder deze keuring. Nadat je in een medische keuring geslaagd bent, kan je bij voldoende trainingsuren een soloverklaring aanvragen bij je instructeur. Hij beoordeelt je vliegvaardigheid en vindt het wel of niet akkoord. Deze solo verklaring moet voor iedere solovlucht worden afgetekend en en is 1 keer geldig voor de vlucht. Bekwame instructeurs van AeroLin Vliegschool leren je de basisprincipes van het vliegen en het toestel kennen, verklaren je de gereglementeerde vliegprocedures alsook de radiocommunicatie. De eerste 10 tot 15 uren(*) ga je samen met onze instructeur de lucht in, waarbij hij je klaarstoomt om het vliegtuig volgens de regels van de kunst te besturen.

Dan komt uiteindelijk je eerste solo, een heerlijke mijlpaal: je mag eindelijk alleen de lucht in voor een 'circuit'! Hierna gaat het relatief snel: je vliegt regelmatig alleen je rondjes rond het vliegveld en je doet enkele andere vliegvelden aan met je instructeur waar je ook een 150 NM navigatie vlucht moet maken verdeeld over drie vliegvelden.

Daarna ga je op je eerste solonavigatie totdat je instructeur je bekwaam genoeg vindt om je officieel praktisch examen bij een erkende examinator af te leggen. Dit examen kan je echter pas aanvragen, nadat je geslaagd bent voor alle theoretische examens, waarvoor je in onze club ook lessen kan volgen. De volledige praktische opleiding tot dit punt neemt minimaal 30 uren in beslag afhankelijk hoe snel je de vliegvaardigheid onder de knie krijgt!

RPL-LAPL of PPL?

Waarom beter eerst RPL-SEP en dan een PPL-SEP opleiding volgen? Mocht u besluiten om het PPL-SEP brevet te halen dan raden wij u aan om eerst het RPL-SEP brevet te halen en daarna door te gaan naar PPL. En wel om de volgende redenen:

De uren die u voor het RPL brevet vliegt zijn minimaal nodig om de basis te leggen voor het PPL brevet. Gezien de smalle basis om direct het PPL-SEP brevet te halen is de kans op gelijk slagen klein. Wanneer u eerst lest voor het RPL-SEP brevet leert u de basis elementen goed te beheersen, zoals:

  • het zelfstandig besturen van het vliegtuig
  • alle controles en procedures
  • vluchtvoorbereiding
  • circuit procedures
  • nood procedures
  • het aanvliegen van vreemde vliegvelden
  • het gedrag op vreemde vliegvelden en zijn procedures
  • overland ervaring
De aanvulling voor PPL-SEP bestaat met name uit:
  • uitbreiding vliegvaardigheid in Nederland
  • vliegvaardigheid in en naar het buitenland
  • basis instrument vliegen
Meer weten of heeft u vragen of opmerkingen? Neem telefonisch contact op of via ons contactformulier